NATURMARKETING

STRATÉGIA&MEGOLDÁS

2017. július 03. 22:46 - Naturmarketing

A győzelem istennője a lábadon

billbowerman_philipknight.jpg

Fotó: curiositykilledtheconsumer.wordpress.com

A Nike neve ma már fogalom, a sport szinonimája, tökéletesen megtestesíti azt, amit névadója Niké, a győzelem görög istennője jelképez.

Logója, szlogenje és maguk a cipői nem csupán az élsportolók minden igényét szolgálják ki.

Ez a legenda pedig 1957-ben indult. A két alapító, az atlétika edző Bill Bowerman, és Phil Knight középtávfutó, akit ő edzett. Bowerman a tökéletes cipőt szerette volna megalkotni, Knight pedig az atlétikában kereste az üzleti lehetőségeket. Így született meg a Nike, mely sikerét annak köszönheti, hogy elsőként vette komolyan a futókat.

De ne szaladjunk ennyire előre. Knight volt, aki elsőként megkereste a japán Onitsuka Tiger cipőgyártót, hogy elkezdhesse a forgalmazást Amerikában. A cég, akinek a nevében eljárt a Blue Ribbon Sports volt, a Nike elődje.

tiger.jpg

Fotó: theolympians.co

A két alapító fejenként 500 dollárt dobott össze az első szállítmányra, melyeket aztán kocsik csomagtartójából árultak. Bowerman azonban nem mondott le az eredeti elképzeléséről, hogy tökéletesítse a piacon kapható sport lábbeliket. Könnyebb cipőket akart, melyhez a felső részt nylonból készítette el, az alsót pedig egy folyékony gumikeverékből alkotta meg, melynek a mintázatot egy gofrisütő adta. Ezt használta ugyanis formaként a találékony edző.

Természetesen itt nem álltak meg, egyik innováció követte a másikat, a légtalp ötlete például egy volt NASA alkalmazott, Frank Rudy segítségével született meg.

Hogy mennyire sokan adtak ihletet ahhoz, hogy a márka elnyerje a mai formáját és hihetetlen sikerét, azt jól példázza a névadás is. A cég első alkalmazottja álmodott Nikéről, a győzelem istennőjéről, ami a Knight által javasolt Dimension 6-el szállt versenybe. Szerencsére az előbbi nyert, így 1971-ben megszületett a Nike.

A logó is a névhez kapcsolódik, hiszen a mindenki által pipaként ismert szimbólum az istennő szárnyát jelképezi. Knight egykori diákja tervezte meg, melyért 35 dollár fizetséget kapott. Egy évtizeddel később, amikorra a logó visszavonhatatlanul bevésődött a köztudatba, a diáklányt megajándékozták egy gyémántgyűrűvel, és ismeretlen számú Nike részvénnyel.

nike-womens-group-just-do-it_native_1600.jpg

Fotó: news.nike.com

A szlogen története sem éppen hétköznapi. A Reebokkal tartottak éppen a harcok a piacvezető szerepért, ennek érdekében Dan Wiedent, egy neves reklámügynökség egyik alapítóját kérték fel egy jó szlogen kitalálására. Wieden a találkozó előtti este hallotta egy ismerősétől annak a halálra ítélt elítéltnek a történetét, aki a végrehajtás előtt csak annyit mondott: Let’s do it!

Phil Knight eredetileg nem lelkesedett a picit átfogalmazott szlogenért, de úgy tűnik a döntés mégis jó volt, mert a Just do it! az egyik legismertebb jelmondat a márkák történetében.

A Nike mindig is kiemelkedő volt neves sportolók támogatásában, és részt vesz világszerte ismert versenyeken, például az Olimpián és a FIFA Világkupán, ezzel építve tovább egy igazi lovebrandet.

Az első sportoló, aki Nike cipőben futott, Boweman tanítvány volt, Steve Prefontaine-nek hívták. 2000 és 10000 méter között az összes távot ő futotta a leggyorsabban, ami sem előtte, sem azóta nem sikerült senkinek. Pedig azóta már futnak mások is Nike-ban.

prefontaine.jpg

Fotó: www.linkedin.com

De ott a legismertebb név, Michael Jordan is, az általa viselt sportcipőt pedig az NBA betiltotta. Ennyi elég is volt ahhoz, hogy az Air Jordan megkezdje világhódító karrierjét.

 

Ma már a Nike nem csak a futóknak gyárt professzionális termékeket, a tenisz, a golf és a gördeszka egyaránt ott van a sportágai között, amikhez felszerelést gyárt.

Ennél azonban sokkal többet tett: életformává emelte a sportot és egy korábban kevésbé népszerű sportot tett termékeivel vonzóvá tömegek előtt.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://naturmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr6912639051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
NaturMarketing.hu
süti beállítások módosítása