NATURMARKETING

STRATÉGIA&MEGOLDÁS

2017. június 02. 10:32 - Naturmarketing

Az élmény a legjobb reklám

shutterstock_155644706.jpg

Fotó: highpointglobal.com

A vásárlói élmény fogalma az online világ kézzelfogható jelenléte óta új értelmet nyert. Egyre inkább költünk olyan tárgyakra, szolgáltatásokra, amikről azt érezzük, plusz élménnyel gazdagítanak minket, elég csak a lovebrandekre gondolni. Hiszen ki hiszi el, ha logikusan belegondol, hogy jobb lesz az élete egy piros-ezüst üdítőital megvásárlásától, vagy értékesebb lesz egy almás technikai kütyü megvásárlásával?

Mégis érdemes tudnunk és tudomásul vennünk ezeket a tendenciákat, hiszen ha kicsiben is, de minden vállalkozás képes arra, hogy élményt varázsoljon a vásárlás és a termék használata köré.

Ahova jó hazatérni.

Egy Ikea áruházban történő bevásárlásra korosztálytól függetlenül ki ne gondolna úgy, mint egy játszóházi programra? A felépített otthon különböző hangulatú szobái között bolyongva mindenki elfelejti egy kicsit a mindennapi stresszt, és szeretne ebből az otthonos hangulatból haza is vinni egy keveset. Persze ennél okosabban van kitalálva a stratégia: a bejáratnál elhelyezett apróságok, mint például a gyertyák úgynevezett belépőtermékek, amikből sok esetben akkor is landol pár a bevásárlószatyrunkban, ha alapvetően határozott céllal érkeztünk konkrét termékért.

breakfast_ikea_02-700x479.jpg

Fotó: behungryforever.tumblr.com

Apropó bevásárlószatyor. A túlméretezett kék-sárga nejlonokat nem is olyan egyszerű megtölteni, mint azt elsőre gondoljuk, hiszen a nagyobb tárgyakat külön visszük (vagy viszik az eladók) a pénztárhoz. Arról nem beszélve, hogy a bejáraton kívül is szinte bárhol magunkhoz vehetünk egy-egy ilyen szatyrot. Mindent a kényelmünkért.

Egy alma mind felett.

Az Apple noha vitathatatlanul a minőség megszállottja ha a termékeiről van szó, a hozzáállásban is példaértékű, bár stratégiájuk utánzása kisebb cégek esetében felérhet egy öngyilkossággal.

A kiemelt Apple Store-okban ugyanis úgynevezett „géniuszok” segítik a vásárlást, akik tanácsot adnak és szükség esetén technikai segítséget nyújtanak. Gondolhatjuk naívan.

A pozícióra alkalmas jelöltek egy 14 napos képzésen vesznek részt, ahol a pszichológiai hadviselés legfontosabb elemeire tanítják őket. Ami annyit jelent, hogy a nyilvánvalóan meghibásodott termék esetében is egy a cél: a vevő megnyugtatása.

article-2195050-14ba9c7d000005dc-970_634x406.jpg

Fotó: www.dailymail.co.uk

Tilos például bocsánatot kérniük, és elismerni, hogy elromlott a készülék, külön szinonima szótáruk van a hiba alternatíváira.

A „nekem is pontosan ilyen készülékem van otthon”, a „sajnálom, hogy így érez” típusú mondatok egyértelműen a vásárlók érzelmeire próbálnak hatni, a kézikönyv szerint „gazdagítva őket”.

Itt történik meg az, hogy a vevő hirtelen „ráébred” dolgokra, a tévedése pedig „kiderült”, míg a teljesen halott eszközünk pusztán „nem válaszol”.

A testbeszéd megfigyeléséről és az arra adott verbális és nonverbális kommunikációról már ne is beszéljünk.

Ha idealisták vagyunk, mondhatjuk, hogy az Apple célja, hogy boldog és elégedett vásárlók távozzanak tőlük. Ha realisták vagyunk, azt sem bánják, ha hülyének nézve minket bármit el tudnak adni nekünk.

 

A jól kezelt reklamáció a hosszú távú siker záloga

Vásárolunk előre megfontoltan vagy egy erős impulzus hatására, személyesen vagy weben néhány gombnyomással, majd boldogan térünk haza új szerzeményünkkel vagy bontogatjuk a futár által kézbesített csomagot.

Mindennapos történet ez, mégis van úgy, hogy egy átgondolt vásárlás is csalódással végződik. Nem feltétlenül a mi előrelátásunkon múlik, előfordul hogy a gyártó hibázik, kétség sincs hogy tévedés, hanyagság történt.

És ekkor vizsgázik az adott cég, bolt vagy webáruház. Mert hiába a csilli-villi kirakat, a reklámra elköltött vagyonok, a sokak által rajongott termék, egy nem megfelelő panaszkezelés egy kisebb vállalkozás életébe is kerülhet. Elég hozzá egy mogorva vagy motiválatlan alkalmazott, és a közösségi oldalak világában egy elégedetlen vásárló pillanatok alatt rossz hírét viheti az egyébként korrektül működő cégnek.

life-saving-swimming-tube-737370_960_720.jpg

Vállalja-e a felelősséget a cég a tévedéséért? Megkönnyíti-e a probléma orvoslását? Van-e kész, kidolgozott stratégiája az egyes helyzetek kezelésére?

Ha ezekre a kérdésekre nem egy határozott igen a válasz az elégedetlenkedő hangok megjelennek, sokkal nagyobb károkat okozva, mint egy lemorzsolódott vásárló.

Arról nem is beszélve, hogy egy ügyfelet megszerezni mindig sokkal drágább, mint egy elégedett vevőnket ismét vásárlásra bírni. Minél több pozitív tapasztalata van velünk, annál lojálisabb lesz, annál nehezebben téríti majd el a konkurenciánk. Ezt a bizalmat pedig egy jól kezelt panasz bebetonozhatja, egy félvállról vett reklamáció romba döntheti.

Szeretnél többet tudni erről a témáról?

Várunk Téged is június 7-én a találkozónkon, ahol az üzleti kapcsolatépítés mellett ezekről a témákról is szó lesz.

Tudj meg többet és jelentkezz: goo.gl/i4BY44

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://naturmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr612559057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
NaturMarketing.hu
süti beállítások módosítása