A név kötelez, ezt már akár az óvodában is megtanulhattuk egy-két társunknál, akinek a szülei vicces kedvükben lehettek a névadásnál, ezzel pecsételve meg csemetéjük sorsát legalább a felnőttkorig.
Nincs ez másként a márkaneveknél sem, hiszen a későbbi siker egy igen fontos tényezője a névválasztás.
A 19. század óta van ekkora jelentősége a márkaneveknek, akkoriban azonban egyszerűen oldották meg a kérdést: a készítők magukról keresztelték el termékeiket.
Az alma meg a fája
Voltak akiknél ez telitalálat volt, máig így ismeri őket a világ, főként autómárkáknál gyakori a jelenség. Ilyenek a teljesség igénye nélkül a Ford, a Chevrolet, a Ferrari.
Fotó: thrillist.com
Nomen est omen
Volt ahol azonban nem vált be ez a stratégia, ezért a termék atyja helyett a tulajdonságait kezdték a névben elhelyezni. Így született a Pepsi, mely italt eredetileg gyomorpanaszokra, vagyis dyspepsiára készítették. Hasonló elven a pepszin nevű emésztőenzimre is lehet asszociálni az üdítőitalról.
De a Legót is érdemes itt megemlítenünk, mert a márkanév jelentése kettős értelmű: leg godt!, ami dánul annyit tesz, játssz jól! Utóbb tudta meg névadója, hogy latinul a szó jelentése: összerakni.
A mitológia mindig kéznél van
A műveltségünkhöz is fordulhatunk inspirációért, így a név mögötti jelentést, a történetét is magunkévá tehetjük. Mint például az Ajax tisztítószer, a híres görög harcos a trójai háborúból vagy a Mazda az ősi perzsa vallás teremtő istensége.
Egy kis személyes
John Warnock, az Adobe egyik alapítója nagyon szerethette azt a kis patakot, ami a háza mögött csörgedezett, és bizonyára hosszú órákat töltött a gondolataiba mélyedve a csobogást hallgatva. Az Adobe Creek patak volt ugyanis a névadója a mára világszinten ismerté vált vállalatnak.
Dobjunk fel egy érmét
Az Apple egyik stratégiája a fénykorában a szorosan vett határidők betartása helyett a tökéletességre törekvés, így egy új termék megjelenése előtt biztosak lehettünk benne, hogy agyontesztelik.
A névválasztással is hasonlóan megfontoltak voltak: már három hónapja létezett a cég, amikor Steve Jobs megelégelte a helyzetet, és azt mondta, ha aznap estig nem találnak ki jobb nevet, Apple néven lesz bejegyezve a cég. Mondjuk az eredeti logójukban Newton üldögélt pont egy almafa alatt, így a történet lehet, hogy csak legenda.
A Nike sem bízta tanácsadó cégekre a világ egyik legismertebb márkanevét. A cég első alkalmazottja 1971-ben Nikével, a győzelem istennőjével álmodott, és javaslatot tett vezetőinek. A logó pipája pedig az istennő szárnyát szimbolizálja. Hogy mennyiben járult ez hozzá a Nike későbbi eredményeihez? Csak annyit tudunk biztosan, hogy a Nike termékei élsportolókat segít hozzá nap mint nap megérdemelt győzelmükhöz.
Mindenre kiterjedő maximalizmus
Jeff Bezos cégét, az Amazont az emelte a legnagyobbak közé, hogy szinte betegesen törekedett a vásárlói elégedettségre, és ez a filozófia már a kezdeteket is áthatotta.
Névválasztásánál a szempont az volt, hogy A betűvel kezdődve előre kerüljön az abc-ben és ha már az Amazonas a leghosszabb folyó, ő sem érte be kevesebbel.
Fotó: ignorancia.org
Hollywoodban tanítanak olyan aranyszabályokat, ami már több hírességnél működött, elég csak egy példát említeni: Marilyn Monroe-t Norma Jean Baker néven anyakönyvezték. Valószínűleg a hétköznapibb „termékek” esetében is érdemes megfontolni, hogy négy szótagos, könnyen megjegyezhető, más által nem használt kifejezéseket használjunk.
Nem muszáj azonban ennyire szakszerűen állni a kérdéshez. Talán a fenti példák is illusztrálják, hogy az igazán jó ötlethez sok esetben a véletlen szerencse, egy megérzés, egy személyes élmény vezet el, aminek segítségével rábukkanunk az igazán frappáns névre. A Design Conspiracy például létrehozott egy márkanév-generátort, amit viccnek szántak ugyan, de sokan így találták még és védték le az így kapott elnevezéseiket. És ki tudja, néhány év múlva melyikükről olvasunk egy hasonló összeállításban?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.