NATURMARKETING

STRATÉGIA&MEGOLDÁS

2017. július 22. 19:03 - Naturmarketing

Ő a 20. század autója

ford-model-t-touring-front-3_4-900x600.jpg

Fotó: revsinstitute.org

„Lovakat mindig is fogunk használni, de az automobil csak múló szeszély marad.” Így hangzott a Michigan Savings Bank elnökének mindenki által ismert tanácsa, melyet Henry Ford ügyvédeinek címzett.

Hogyan lett ebből mégis a tömegek számára elérhető autó születése? Erről szól mai írásunk!

Henry Ford az ipari forradalom egyik legfontosabb kulcsfigurája. Ő az, aki újításaival minden túlzás nélkül a világot változtatta meg, mondásaival ma is napi szinten találkoznak az üzleti motiváció témájában keresgélők. Van mit tőle tanulnunk, az már biztos!

Ez a géniusz 1863-ban született meg Michigan államban, és műszaki érdeklődése már fiatal korában megmutatkozott. 15 évesen például már saját gőzgépet tervezett és készített, így nem is volt csoda, ha Detroitba vezetett az útja, ahol gépésztanoncként képezte tovább magát.

ford_quadricycle_perviy_avtomobil_genri_forda_15_product_lightbox.jpg

Fotó: pdxretro.com

Az első autó, amit elkészített egy igen kezdetleges szerkezet volt: egy belsőégésű motor, egy bicikliváz és négy kerék alkotta mindössze, mégis ez volt a méltán híressé vált T-modell őse.

A Ford Motor Company-t 1903-ban jegyezték be, azonban ekkor még csak napi néhány autó gyártását tudták ellátni a gyárban. Minek is többet? – gondolhatnánk, hiszen ahogy a fenti jóslat is mutatja, akkoriban az autózás a leggazdagabbak kiváltsága volt. A világon alig 200 ezer autó furikázott még csak ekkor.

Ford azonban nagyot álmodott: az egyedi megrendelésre és egyedi alkatrészekből kézi összeszereléssel készült autók helyett ő már tömegtermelést vizionált, ami elérhetővé teszi a szélesebb rétegek számára is az vezetést.

1908 augusztus 12-e volt az a történelmi pillanat, amikor az első Ford T modell elkészült. A többi pedig már legenda, de hogy újat is mondjunk, íme néhány szám a világ egyik legsikeresebb járművének történetéből.

A kezdeti ára „Tin Lizzy”-nek 850 dollár volt, ami később egészen 370-ig csökkent. Összesen 15 millió darabot adtak el belőle, amivel sokáig a legtöbb eladott darab rekordját vezette az autóiparban, egészen a Volkswagen bogár megjelenéséig.

Kevesen tudják, de magyar vonatkozása is van a Ford sikerének. Galamb József tervezte ugyanis a mechanikus kuplungot, amivel akár 60 km/órás sebességre is gyorsulhatott a T modell.

fordtmodell2.jpg

Fotó: autoszektor.hu

Galamb József egy ideig a detroiti gyár igazgatója is volt, aki a világ első gyártósorának megszületésében bábáskodott, többek között ő tanította meg az embereket az egyes részfolyamatokra.

Ezek – és az I. világháború – után nem volt megállás a robbanásszerű fejlődésben.

És hogy mikben rejlett siker titka? Puritán egyszerűség, semmi felesleges kényelmi kiegészítő nem volt ezekben az autókban. Magától Fordtól származik a mondás, hogy „A vevőnk bármilyen színben megrendelheti autóját, feltéve, hogy a szín fekete.” Ennek oka a fekete festék gyors száradása volt, amivel még tovább tudták gyorsítani a folyamatot.

A futószalagon történő gyártás és a munkamegosztás pedig szintén forradalmi újítások voltak, amivel a költségeket annyira le tudták csökkenteni, hogy jó ideig nem volt vetélytársuk. Egyszerű formatervezés, egy újító alapanyag, egy speciális acélötvözet használata, ami lényegesen könnyebbé tette a szerkezetet, majd a sorozatgyártásból adódóan a bőséges ellátás az alkatrészekből, ezek mindegyike fontos szerepet játszott a T modell töretlen sikerében.

A hatékonyságot odáig tudták fokozni, hogy végül 10 másodpercenként elkészült egy újabb darab.

A híres Bádog Böskét 1927-ben gyártották utoljára. Jelentőségét mutatja az is, hogy a 20. század autójává választotta egy nemzetközi szakmai zsűri.

Aki pedig itthon szeretné még élőben látni az ikonikus járművet, a Közlekedési Múzeumban és a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karon megteheti.

Henry Fordot nem pusztán az ipari forradalom atyjaként tartják számon, mindenben a maximális hatékonyságot kereste. Amikor alkalmazottai túlhajszoltságával, kimerültségével szembesült, kezdetben a bérek emelésével próbálta őket kompenzálni. Majd amikor ez nem bizonyult elégségesnek, elsőként vezette be a heti 5 napos és nyolc órás munkarendet a korábbi hat nap helyett, ezzel is előrevetítve a fejlődés irányát.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://naturmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr9812681235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.07.24. 09:01:23

Jó lenne legalább egy fotó az itthon kiállított darabról. Egy stock fotó és pár tény jó kedvcsináló de ezért nekem hiányérzetem van...
Maximalista-e vagyok ? :)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2017.07.24. 09:01:31

megjegyezném, az autók fosszilis energiával mennek. azaz élőlények által előállított energiával... mondhatnám úgy is hogy az autókat lovak hajtják :)

FredPiszkos 2017.07.24. 10:41:09

Makón van kiállítva is T-modell és van működő darab is, amelyet ki lehet próbálni. Gyertek Makóra a Hagymatikumba fürdeni és utazzatok a ford T-modell-lel.
NaturMarketing.hu
süti beállítások módosítása